Anak-anak murid kesayanganku....kesayanganku?

Hello....!! "Bertemu kembali...dibulan ramadhan".....ewah! menyanyi plak...mentang-mentang2 da dekat ngan Ramadhan. Hmm....puasa dah dekat tapi kelas xhabis lgi.... Baru budget mase puasa nanti nk tumpu pada library jer...huhu!! Nampaknya...kena juga la menyudahkan tugas mengajar nie....walaupun masa tue mase menyemak final project diorg jer, tapi tetap kena amik masa aku juga dan kena juga berfikir nak bagi markah diorg tue berapa. Susah lah cam nie... Tapi takpe, setakat nie semua okey jer...cuma ade la juga 2 makhluk tue membuat onar didalam kelas ku...huhu!! Nak kena budak nie...kite tgk dia jumpe aku lgi ke tak sem depan nie. Kalo ade tue, maksudnyer tak lulus laaa....hahaha!!! geram aku... Kelas tak datang, assignment tak buat, susahkan orang jer... Tak nak belajar cakap je la terus kat mak ayah, tak payah buang duit diorg anta pegi kolej belajar... Tapi, aku lak mengajar cam ner?...okey ker?. Setakat nie sume okey jer...dapat jer ape yang aku ajar, xde lak hilang punca. Cume cepat dan lambat jer dapat tangkap.
Tadi aku bagi keje sket kat diorang...tapi sebenarnya bukan sikit la...banyak...huhu!! Macam-macam supaya diorang mahir sket guna MS Office 2007 nie. Lagipun, aku nak suh diorg berpikir luas sket. Ape orang kate...'Think out of the box"...huhu!! Aku nak diorg tue berfikir sebagai seorang pelajar...bukan pengikut. Memang bagus menerima arahan, tetapi janganlah sampai tak tahu berfikir sendiri...terima jer tanpa berfikir kan tak elok. Aku nie mungkin la tak berapa nak pandai, tapi aku tak nak la anak-anak murid aku pun ikut tak pandai. Biarlah diorang tue bekerja keras sket...jangan nak harapkan lecturer jer. Tak bagus budaya tue...menerima tanpa memberi, kalo dalam perhubungan pun, kan tak elok. Memang lah zaman aku belajar dengan zaman diorang belajar tak sama tapi aku rasa idea dan teori aku masih praktikal dan boleh digunapakai lagi sampai sekarang. Betul tak?
Dulu, aku memang tak suka mengajar tapi aku suka mencuba untuk mengajar. Kata orang, mengajar nie senang...tapi pada aku, susah giler... Sebab ape? Sebab aku kena buat preparation yang complete, kalo tak aku memang boleh hilang punca la dan boleh jadi tak tau nak ajar ape plak... Memang best jadi lecturer, ade anak murid tuk kita ajak bersembang dan berkongsi cerita. Kita boleh ceritakan pengalamn kita dan bagi nasihat kepada mereka. Didik mereka menjadi pelajar yang bertanggungjawab, sedar diri dan berusaha keras demi sebuah kejayaan. Seperti saya, ade perkara yang saya sesalkan dalam kehidupan saya yang lalu, dan saya cuba mengelak mereka melakukan kesilapan yang sama...seronokkan jadi pensyarah? Dapat bercerita dan memberi nasihat tentang kehidupan ini tapi saya tak ade lah berbual kosong jer...suma nya berdasarkan pengalaman saya sebagai pelajar kecuali bila mereka meminta pendapat saya sebagai perempuan, barulah saya cerita over sket. Haha!! Apa-apapun saya gembira punya peluang untuk mengajar dan mempunyai anak murid yang banyak, comel dan bijak2 belaka. Semoga mereka semua berjaya dalam bidang yang mereka ceburi....Amin....

1 comments:

Nur Rawaidah Rahmat said...

teaching is art......... enjoy :)