Back To Hometown...



Hai...welcome back! tadaima! Semalam...abis je opis hour terus gerak balik rumah sebab nak balik kampung pulak lepas tue. Hihi!! Sampai je rumah, terus mandi dan sembahyang kemudia terus siap baju tuk bawa balik kampung. Tapi sebelum tue, kena la bersihkan rumah dulu sebab tak best la tinggalkan rumah dalam keadaan tak berkemas. Tak selesa. So, sidai la kain dulu, sapu sampah dan buang sampah. Nanti bila balik dari kampung, xde la sakit kepala tengok rumah tak kemas. Betul tak? Pastu terus pegi ke kereta dan gerak balik kampung. Gerak pun da lambat, pukul 7, bawa pun xde la laju sangat...jadi sampai pun lewat sket la... kul 9.30 bru sampai. Sepatutnya kul 9 dah boleh jejak kampung dah, Klang dengan Bagan Datoh, bukan jauh pun tapi sempat bosan la juga...hihi!! Sampai je kat depan rumah, mak dengan adik-adik sambut, bawa barang masuk dan saya pun terus cari makanan...lapar.....haha! Esok pagi2 mak, ayah dan adik2 akan balik kampung ayah kat Lenggong, maklumlah...musim buah! Dan saya? Tinggal sorang2 kat sini...huhu!!!

Ini adalah kampung ayah saya, silap..rumah pusaka ayah saya kat kampung Bukit Sapi. Hihi!! Saya suka balik kampung masa saya kecik2 sebab leh mandi sungai, main dengan budak2 kampung yang kebanyakannya sedara mara sendiri juga. Zaman kanak2 saya memang menggembirakan disini...hihi!! Okey, sekarang cerita utamanya. Say tinggal sorang2 kat rumah di Bagan Datoh. Apa saya nak makan nie? Skill memasak macam dah hilang jer. Tapi xpe. Kita mesti cuba.

Bangun pagi, mereka semua gerak balik kampung dan saya...sendirian disini, bujang dan punya dapur untuk memasak. Huhu....ape yang saya nak masak nie?!! Alamak...dengan duit yang sedikit, dengan keadaan malas yang lebih tinggi, ape yang saya boleh buat ek? Hmm.....okey. Mari kita tidur dulu....hahaha!!! Itu adalah cara berfikir yang sangat mendatangkan hasil. Hehe! Maka waktu beradu pun dipanjangkan. Pukul 12. Alamak...nasib baik la bujang lagi, kalo tak, mesti kene marah ngan suami. Hmm....okey, kata sepakat dah dicapai. Kemas rumah, sapu sampah, bersihkan dapur, basuh baju dan sidai baju. Kemudia, mandi untuk kesegaran dan juga sebab utama untuk wangi di kedai nanti. Pegi kedai....nak naik ape yer? Ape lgi yang tinggal selain basikal adik ku yang berwaran ungu itu, jadilah. Aduh! Sakit gila kaki mengayuh basikal. Da lama dah tak mengayuh basikal, rasa nak tercabut pulak kaki nie.Samapi je ke kedai, cari cili padi, telur, kerang dan juga pucuk paku pakis. Gerak balik rumah pas bayar harga barang kat Ah Hock. Hihi...lama giler unclu nie bertahan berniaga kat kampung nie. Mekasih uncle!!

Samapi kat rumah...cooking time!!! Okey, mula2 sediakan bahan-bahan rencah. kemudian...tuk...yak...tuk...tak...dah siap masak nasi, rebus kerang dan juga paku-pakis goreng sambal. Air? Air masak jer...bujang. Makan Time!!! Makan dengan kucing2 ku sekalian pulak tue. Pelik aku, kerang pun diorang telan...aduh!!! Tak sakit perut ke diorang? Entah lah....sihat je aku tengok, bulat lagi. Hihi!! Malam nie nak makan ape? Tak payah pikir lagi la....nanti jer. Agak2 da malas sangat, pegi jer la umah ustazah Pah, makan free. Kenduri. Nie tengah tunggu cik Yanti nie..sesi meluah perasaan dan bergosip. Haha!!!

Okey, Cik Yan da sampai....Huhu!!! Babye....

1 comments:

Nur Rawaidah Rahmat said...

waaaaaaaaaaaa...........bestnyer balik kampung... bila nak bawa aku ke sana :)