Tidur TerBaik.....

Jumaat : 11:40 am : 16 Julai 2010
Tidur yang Terbaik.....

Aku nak citer pasal tidur la arini....memandangkan aku xde la ngantuk sgt ari ni jadi aku leh la cerita tntg eksperimen aku berkenaan tidur......Pelik je bunyinyer yer...!!~ Xde peliknyer, sbb ape aku cakap mcm tue? Sebab bermula dari tidurlah kite menentukan perjalanan hidup kita esok harinya. Aku telah membeli sebuah buku yang pada aku amat berguna bertajuk : Hebatnya Kuasa Istikharah. Karangan Imam Musbikin.

Buku karangan beliau ni menceritakan kepentingan pemakanan atau penjagaan perut dan jga tidur yang sempurna caranya untuk dapat bertahajjud malam hari tanpa terlepas subuh n punya kekuatan untuk sepanjang hari. Selama seminggu lebih, aku membaca buku ini dan membuat eksperimen. setiap hari aku memikir akan ape yang ditulis oleh beliau didalam buku ini. Bilamana aku merasa bosan, aku akan cuba membayangkan akan cerita-cerita yang terdapat dalam buku ini. Banyak sangat persoalan dalam otak aku yang membawa aku membeli buku ini dan cuba membuatkan hati aku dan pemikiran aku mendapat jawapan dan paham akan perkara tue.

Oleh kerana itu, aku telah buat eksperimen. hihihi......eksperimen ini berkaitan tidur dalam pelbagai cara dan ragam tetapi mengikut cara aku la yer. Antara cara persediaan tidur yang aku buat sepanjang seminggu lebih nie.....:

1. Lepas makan, aku tengok tv smpila lewat malam...melepasi pukul 12 mlm...baru aku tidur tapi terus tidur.....sebab lepas je makan aku da gosok gigi n solt isyak. cume tidur je yang aku lewatkan....aku tidur dalam pukul 4 lbih sebab aku tgk bola n aku terlepas subuh!!!~ perkara xbaik tue......

2. Aku lewatkan lgi tidur tapi xdela lewt mcm yg (1) tue.....dalam kul 2... Aku tidur sambil mendengar radio Hot.fm.....lagu2 yg mendayu2....membuatkan otak aku ikut same la walaupun mata pejam...last2 aku rase mcm aku xtidur.....n esoknyer yg hari minggu tue...aku bgun lewt sampai la kul 11 pgi....oh!!~ Apakah????!!~ teruk betul!!~

3. Aku mencepatkan waktu tidurku sikit....dalam kul 12 mlm. Aku tidur lepas solat isyak. Aku bgun pukul 6.15 pgi. Subuh pun xlepas....tetapi aku xmerasa bangun tengah malam. tapi...aku tetap merasakan mengantuk sepanjang hari....letih jer...same mcm aku bgun lewt n tidur lewat...

4. Aku makan awal...n aku selesaikan solat isyak lewat iaitu sebelum tidur. Aku masuk tidur pukul 11.00 mlm dengan perut yg dah longgar...maksudnyer dah lapar la...hahahah!!!~ Aku tidur n aku terjaga malam sbb aku lapar sgt....so, aku bangun untuk minum air n mkn biskut.... hihihi.....gosok gigi n smbg tidur..... bangun esoknye, aku xleh pose sbb aku lapo giler.....so, pgi2 lgi dah melantak sebelum g keje....smpi opis mkn lgi.....hihihi...teruk lak rase...!!~

5. Aku makan lepas maghrib n tgk tv smpi la kul 11.30. Aku online plak....smpila kul 1 pgi then aku siap2 tuk tidur pas solt isyak.....sebelum tu duk berangan2 lgi...so, pukul ratanya aku tidur lam kul 2.30 pgi.... Aku tidur n bgun kul 6.20 n trus siap2 tuk antokwn g bustand....then aku blik umh, solt subuh n tido lgi....n aku lewt bgun g kje....teruknyer......!!!~

6. Aku puasa siang harinya...n aku mkn ngan kwn2 pas isyak...solat maghrib n mengaji dlu la kn sbb pose...hihihi!!!~ Pastu da solt isyak aku g mkn.....pas mkn aku lepak2 online jap.....sembang2 then aku tidur....perut penuh g nie...xsempat nk hadam sume...selamat dah kubawa atas katil...!!~ Tidur ngan keadaan senak sket perut....then aku bangun esoknye dengan sakit belakang....mungkin sebab makann au xsmpt hadam habis...n perjalannnya xlancar....hurm...pagi2 lgi da membuang....hasilnya, aku xpose la ari tu....aku mkn la plak tgh hrinyer sbb da kosong sgt perut.....huhu!!!~

7. Aku puasa disiang hari n balik rumah, kwn aku da siap msk sbb kebetulan dia pun puasa. So, aku pun mandila trus....tolong ape yg patut n berbuka pose bile masuk azan maghrib. Then aku mkn ala kadar n solat maghrib...berzikir n mengaji. kemudian, kwn aku yg kerja kt k.l tu balik....kitorg pn mkn beramai2......aku masuk bilik kul 10.30 mlm n solt isyak....membersihkan ape2 yg patut sebelum tidur....lepas tue aku naik ke katil n angkat tgn mcm org berdoa tu membaca 3 Qul n tiup kt tgn aku.....then aku usapkan ke anggota yg hadapan.....3x. Pastu aku tidur mengiring ke kanan n membaca selawat, ayat kursi, doa tidur n ade doa tmbhn ikut buku nie la....then aku pasang IKIM yg kbtuln tgh psg bacaan quran n aku tidur smbil berzikir.....aku terjaga kul 3 pgi n IKIM tgh ade perbincangan time tue....n peliknya aku xrasa mcm aku tidur. sbb mata aku rasa mcm just pejamkan mata sekejap....hurm....aku bgun jap pndg keliling...tgk jam kwn plak...betul la kul 3pgi. pastu aku duk senyum sorg2....hihihi.....berjaya tuk bgn mlm. then aku tidur balik. Kul 6.20 pgi aku bgun n anta kwn. then aku solat subuh n aku mengaji dengan hanya menggunakan lampu dri handphone sbb kwn aku sorg g tgh tido. lepas tu aku menyiapkan baju n apa yg patut....then aku melabuhkan bdn kejap n tertido smpila kul 9. mksdnya, untuk ari itu pn aku msih gagal dtg kerja dengan awl namun aku xmerasakan mengantuk n aku boleh berpuasa walaupun paginya telah membuang....hihi!!!~

So, mlm nie aku akan melakukan lagi eksperimen ini sampaila aku mendapat hasil yg memuaskan hati utk aku amalkan...... Moral of the story : Tidurlah dengan berwuduk zahir n batin. Bagaimana yg dikatakan wuduk zahir n batin??
Wuduk zahir ialah seperti kita mengambil wuduk untuk solt.....secara zahirnya, membasuh muka, tngan, kepala, telinga, kaki....n untuk batin pula ialah dengan 1. Bertaubat 2. Menyesali dosa yg tlh dilakukan 3. Tidak tergila2kan dunia 4. tidak mengharpkn pujian org 5. tinggalkn sift riak 6. tglkn sift khianat n menipu 7. tinglkn sift dengki.

Mmg ssh sket wuduk batin nie...tp inilah sepatutnya yg kita buat setiap kali mengambil wuduk. dan sebelum tidur seelok2nya memaafkan kesilapan org lain kepada kita dan melapangkan dada menenangkn fikiran. Lepas tu tidurlah.....insyaallah, tidur akn lebih memberikan kerehatan kepada tubuh n kehidupan esok harinya jika berkesempatan.... =)

0 comments: